Inklúziós Index a Budajenői Általános Iskolában
3 évig támogattuk a Budajenői Általános Iskola iskolafejlesztési törekvéseit.
Kérdőívek segítségével felmértük a szülők és a tanulók iskolaműködéssel kapcsolatos véleményét és erről egy összefoglaló anyagot készítettünk az intézmény számára (2013, 2015).
A pedagógusok egy Iskolafejlesztési nap keretében közösen térképezték fel iskolájuk erősségeit és fejlesztendő területeit. A pedagógusi, szülői és tanulói vélemények összegzése után a pedagógusok kijelölték az intézmény fejlesztési céljait, majd alapítványunk munkatársainak támogatásával, munkacsoportokba szerveződve Iskolafejlesztési tervet készítettek, melyben a fejlesztési célokhoz konkrét feladatokat, határidőket, felelősöket rendeltek.
A közös munka során a tantestület igényeihez igazodva tematikus szakmai napokat szerveztünk diszkalkúlia, magatartászavar és közös szabályalkotás témájában. Az iskola egyes pedagógusainak szakmai fejlődését, módszertani kultúraváltását személyes mentorálással segítettük.
Ami a 3 év alatt megvalósult és amire büszkék vagyunk:
- A vezető támogatása: Folyamatos tanácsadással segítettük az intézményvezetőt abban, hogy a fejlesztési folyamat minél sikeresebben valósuljon meg.
- Teljesítményértékelés: Az iskola igazgatójával és egy HR szakember bevonásával közösen kidolgoztunk egy intézményre szabott, fejlesztő jellegű teljesítményértékelési rendszert, melynek fő célja a pedagógusok motiválása és a vezető-beosztott párbeszéd támogatása volt.
- Óralátogatások: Az intézményben gyakorlattá váltak az óralátogatások, az iskola vezetője elkezdte látogatni a kollégák óráit, a pedagógusok bejártak egymás óráira, a szülők számára pedig nyílt órákat tartottak.
- Kooperatív munka: Sok pedagógus felelevenítette korábbi ismereteit és ismét elkezdte használni a kooperatív technikákat a tanórákon.
- Differenciálás: Néhány pedagógus megpróbálkozott a tanórákon differenciált feladatok adásával.
- Napközi fejlesztése: A napközis nevelők tematikus, projekt jellegű egységekre osztották a tanévet és minden szabadidős tevékenységet ezek köré szerveztek. Létrehoztak egy feladatbankot, melyhez valamennyi kolléga hozzáfér, és ahonnan ötleteket meríthetnek.
- Tanulószoba: Lehetőséget biztosítottak a tanulók számára, hogy párban vagy kiscsoportban végezzék el a házi feladatot, valamint, hogy a felsőbb évfolyamosok segítséget nyújtsanak fiatalabb társaiknak.
- Ünnepségek átszervezése: A szülői és tanulói kérdőívek tükrében átalakították az éves munkarendjüket és újragondolták a különböző ünnepségek lebonyolításának módját.
- Diákegyüttlétek: A pedagógusok különféle szabadidős programokat és bulikat szerveztek a felső tagozatos diákok számára.
- Osztálylátogatások: A negyedik osztályos tanulóknak lehetőséget biztosítottak, hogy a tanév során 3 darab tetszés szerint választott felső tagozatos tanórán vegyenek részt, ezzel is segítve az alsó és felső tagozat közötti átmenetet.
- Logikai táblajátékok: Az iskolában beindult a logikai táblajáték-szakkör.
- Közös szabályalkotás: A tematikus szakmai napon megszerzett ismeretek segítségével minden osztályfőnök saját osztálytermi szabályokat állított fel a tanulókkal együttműködve.
A közös munka 2015 őszén lezárult.
Köszönjük a Budajenői Általános Iskolának az együttműködést, és sok sikert kívánunk a továbbiakban is!