A mi értelmezésünkben az iskolafejlesztés olyan tervezett, célirányos folyamat, mely egy egyértelmű jövőkép és hatékonyabb működés felé mozdítja el az intézményt, stabil, jól definiált értékek mentén.
Egy szervezet általában akkor vág bele ilyen mélyreható fejlesztési folyamatba, ha a szervezetre valamilyen komoly külső vagy belső nyomás nehezedik, ezért a vezető és a tantestület elköteleződik a problémákkal való őszinte szembenézés mellett, és megszületik a közös akarat a változtatásra, megoldások keresésére.
Az iskolai szervezetfejlesztés elemei
- Szervezeti diagnózis készítése
Célja, hogy képet kapjunk az iskolai szervezet aktuális állapotáról. Az adatgyűjtés során:
- számba vesszük az iskola korábbi fejlesztési törekvéseit, a tantestület által kapott képzések gyakorlati beépülését
- feltárjuk a tanulók, a szülők és a pedagógusok iskolaműködéssel kapcsolatos véleményét
- elemezzük az intézmény külső kapcsolatait (szülőkkel, önkormányzattal, helyi közösségekkel való kapcsolat, „versenytársak”)
- képet kapunk az infrastrukturális és tárgyi feltételekről
- feltérképezzük az intézmény erőforrásait
- A szervezetfejlesztéssel kapcsolatos információk külső/belső kommunikációja
Gondoskodni kell a szervezetfejlesztés által érintett összes szereplő folyamatos tájékoztatásáról.
- Közös intézményi értékrend kialakítása
Az iskolafejlesztési folyamat alappillérét az iskola közös értékei jelentik. Amennyiben szükséges, össze kell gyűjteni, és egyértelműen definiálni kell ezeket.
- Jövőkép kidolgozása
Egy egyértelmű és vonzó jövőképre van szükség ahhoz, hogy a vezető és a tantestület tisztán lássa, hosszú távon mik az intézmény célkitűzései, az iskola milyen irányban szeretne tovább fejlődni.
- Iskolafejlesztési célok meghatározása
A szervezeti diagnózis eredményei alapján a vezető és a tantestület határozza meg azokat a célokat, amelyek megvalósításáért a tantestület az iskola többi szereplőjével együttesen dolgozni szeretne. Fontos, hogy az iskolafejlesztési célok adekvát válaszokat adjanak az intézmény aktuális problémáira és összhangban legyenek az iskola értékeivel és jövőképével.
- Iskolafejlesztési terv készítése
Az iskolafejlesztési terv a vezető és a tantestület közös stratégiája a szükséges változtatások konkrét megvalósítására. Ez magában foglalja az iskolafejlesztési célok konkrét feladatokra való lebontását, a feladatok ütemezését, a felelősök kijelölését, az ellenőrzés formáit.
- Megvalósítás
Az iskolafejlesztési tervben foglalt feladatok gyakorlati megvalósítása.
- Felülvizsgálat
Az iskolafejlesztési célok és a megvalósult eredmények összevetése nélkülözhetetlen eleme az iskolafejlesztési folyamatnak.