Mi az Inklúziós Index?
Az Inklúziós Index egy iskolafejlesztési módszer, amit egy pedagógusokból, szülőkből, iskolaszéki tagokból, kutatókból és fogyatékos emberek érdekvédelmi szervezeteinek képviselőiből álló csoport dolgozott ki az 1990-es évek végén, Angliában. Az első változata 2000-ben jelent meg, majd a gyakorlati alkalmazás során felmerülő tapasztalatok figyelembe vételével 2002-ben, és 2011-ben átdolgozták. Jelenleg mind a 2002-es, mind a 2011-es változat ingyenesen elérhető magyar nyelven:
2002-es Inklúziós index 2011-es Inklúziós Index
Az Index egy rugalmasan használható keretrendszert ad ahhoz, hogy az iskola felülvizsgálja saját működését és kijelölje intézményre szabott fejlesztési céljait.
Az Inklúziós Indexet – rugalmasságának köszönhetően - ma már Kanadától Európán át Ázsiáig, a Közel-Keletig és Ausztráliáig széles körben alkalmazzák.
Mire jó az Inklúziós Index?
Ma Magyarországon számos iskolafejlesztési módszer létezik, azonban az Indexnek van néhány olyan sajátossága, ami minden más módszertől megkülönbözteti:
- Az Inklúziós Index teljes mértékben demokratikus értékeken alapul, így bevezetésének és alkalmazásának nincsen egyetlen helyesnek vélt módja. Az Index egy útmutató, egy eszköz, amelynek szempontrendszere segít meghatározni az intézmények számára a fejlesztés lehetséges irányait és területeit. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincsenek minden iskolára egységesen előírt, kötelezően végrehajtandó, vagy számon kérhető elemei, mert az Index lehetővé teszi, hogy az iskolafejlesztési folyamat teljes mértékig az adott iskola sajátosságaihoz igazodjon.
- Segíti az iskola korábbi fejlesztéseinek áttekintését és összhangba hozását, mert az intézmény az Index szempontsorainak segítségével maga méri fel, hogy eddig milyen fejlesztési folyamatokon ment keresztül, mely területeken szükséges még változtatni, ehhez milyen eszközök és erőforrások állnak rendelkezésre.
- A tapasztalatok azt mutatják, hogy az Index alkalmazásának egyik legnagyobb erénye, hogy, az iskolai élet valamennyi résztvevőjét – pedagógusokat, gyógypedagógusokat, tanulókat, szülőket, fenntartót - bevonja az iskolafejlesztési folyamatba, ezért az elért eredményeket mindenki magáénak érzi.
- Segít abban, hogy a szülők és tanulók megfogalmazzák a nehézségeiket, problémáikat az iskola felé, így az iskola ezeket az iskola működésével kapcsolatos döntések során figyelembe tudja venni, és képessé válik arra, hogy a tanítási-tanulási folyamatokat a tanulók igényeihez, sajátosságaihoz igazítsa. A pedagógusok, gyógypedagógusok, tanulók, és szülők közötti párbeszéd során olyan nehézségek, problémák kerülhetnek felszínre, amelyek más iskolafejlesztési folyamatokban rejtve maradnak.
- Az Index segít az iskolának abban, hogy kialakítsa saját inkluzív értékrendjét, és átültesse azokat a mindennapi gyakorlatba.
- Az Index egyik legfontosabb célkitűzése a tanulók iskolai életben való részvételét akadályozó tényezők feltárása, a tanulás hatékonyságának javítása, így az Index hatékony eszköz a tanulók bármilyen jellegű kirekesztésének csökkentésére.
Kiknek javasoljuk az Inklúziós Indexet?
Az Inklúziós Index nagy segítséget jelenthet minden olyan intézmény számára, amely:
- szeretné megismerni saját erősségeit és működésének azon területeit, amelyeken a pedagógusok, a szülők és a tanulók szerint egyaránt érdemes változtatni;
- szeretné a korábbi fejlesztési folyamatait áttekinteni, összhangba hozni és jövőbeni működése során szívesen elmozdulna az inkluzív oktatás irányába;
- nyitott a változásra és az új ismeretek befogadására;
- szeretne a jelenleginél szorosabb együttműködést a tanulók, a szülők és a pedagógusok között;
- szeretné a pedagógusok módszertani repertoárját bővíteni;
- fontosnak tartja a kirekesztés csökkentését, és szeretné a tanítási-tanulási folyamatokat a tanulók eltérő hátteréből, érdeklődéséből, tapasztalataiból, tudásából és képességeiből fakadó egyéni szükségleteihez igazítani.
Szeretne többet tudni róla vagy kipróbálni az Inklúziós Indexet?
Ha alapítványunk tevékenysége felkeltette az érdeklődését, és úgy érzi, szeretne többet megtudni az Inklúziós Indexről vagy úgy gondolja, hogy az Önök iskolájában érdemes bevezetni az Indexet, vegye fel velünk a kapcsolatot!